TEKNIK PENGUMPULAN DATA
- Walaupun menggunakan pelbagai teknik yang baik, ia tidak menjanjikan kualiti dapatan kajian.
- Penyelidikan tindakan tidak akan menjadi kecuali ianya dilakukan dengan sempurna.
- Sehubungan dengan itu, usaha untuk memastikan kualiti yang tinggi penyelidikan.
TIGA SEBAB PERLU CAPAI KUALITI
i. Tanggungjawab kepada pelajar
- Iaitu memperbaiki pengajaran dari semasa ke semasa.
ii. Keperluan kepada kecekapan diri dan orang lain.
iii. Keperluan untuk membuat tindakan dan berubah perkara manfaat (menambah ilmu
pengetahuan) dengan melakukan penyelidikan tindakan.
- KRITERIA KUALITI
- Serupa dengan kriteria jenis penyelidikan lain
- Dua rukun sains dalam senarai penyelidik dalam kriteria kualiti iaitu kesahan dan
keboleh percayaan
- Kedua-dua konsep ini kritikal kepada kualiti penyelidikan tindakan.
KESAHAN
- Merujuk kepada kebenaran data.
· Dengan mengetahui data sebenarnya mengukur atau mencerminkan fenomena khusus yang dikaji.
KEBOLEHPERCAYAAN
- Berkaitan dengan ketepatan data.
- Masalah kebolehpercayaan dalam pendidikan selalu berlaku apabila data diambil dari sampel yang terlalu kecil.
- Sehubungan dengan itu, untuk penambahbaikan data penyelidikan tindakan, kita perlu selalu tanya :
· Adakah maklumat ini merupakan perwakilan tepat reality?
· Bolehkah saya fikir sebarang sebab untuk syak kepada ketepatan data?
5 TAHAP PENYELIDIKAN TINDAKAN
· Mengenal pasti masalah
· Perancangan tindakan
· Mengumpul data
· Analisis data
· Perancangan untuk tindakan seterusnya
MENGUMPUL DATA
· Untuk mengumpul data mestilah mempunyai kualiti yang tinggi dan kebolehpercayaan yang tinggi
· Apakah jenis data kita perlu kumpul untuk menjawab persoalan ini?
· Bagaimana kita hendak memastikan terdapat pelbagai perspektif?
ALAT PENGUMPULAN DATA
· Pemerhatian (video tape)
· Nota guru dan komen
· Kerja pelajar
· Refleksi pelajar dan kerja pelajar
· Jurnal pelajar
· Ujian
· Tinjauan soal selidik
· Temuduga (audio tape)
0 ulasan:
Catat Ulasan